Lokale, økologiske produkter fra de danske NATIONALPARKER

Lokale, økologiske produkter fra de danske NATIONALPARKER - SEGES Projektsitet

Projektets formål er at styrke den lokale, økologiske afsætning med afsæt i de danske nationalparker. Projektet skal samle op på den eksisterende indsats og professionalisere samarbejdet om lokal afsætning mellem de økologiske landmænd / fødevareproducenter og de danske nationalparker. Projektet opbygger og formidler viden om, hvordan økologiske produkter fra grønne ildsjæle bliver koblet på den mest interessante og effektfulde måde til nationalparkernes historiefortælling. Desuden arbejdes der i projektet med afsætningskanaler for produkterne. Nøgleordet for projektet er professionalisering.

 

Danmark har inden for de seneste år fået 3 nationalparker og en 4. er under etablering. Nationalparkerne har en veldefineret lokalitet, et klart fokus på natur og miljø, og er alle aktive medspillere i den lokale kultur- og erhvervsudvikling. Nationalparkerne er oplevelsesdestinationer, der repræsenterer ”den vilde natur” og agerer som formidlingsaktører.

 

Projektet ledes af SEGES og gennemføres i samarbejde med de 3 danske nationalparker, som allerede er etablereret. COOP og Dansk Cater har vist interesse for et nationalparkkoncept indenfor ”lokale varer” og følger projektet.

Indhold: 1) kick-off møder i hver enkelt nationalpark 2) vidensopsamling fra 3 konkrete økologiske landmands/producentcases – én fra hver nationalpark. Her samles op på muligheder og barrierer for producenterne i forhold til historiefortælling, samarbejde med nationalparkerne, lokal afsætning mv. 3) formidling af den opsamlede viden.

Beskrivelse af fødevareværdikæden i nationalparkerne med konstruktion af en organisation omkring fødevareværdikæden
Dagsorden for møde med Dansk Kyst- og Naturturisme den 14. marts 2016 omkring snitfladerne mellem turisme og oplevelsesøkonomi og fødevare- og landbrugserhvervet.
Dagsorden for opsamlingsmøde den 11. marts 2016 med repræsentationer fra de danske nationalparker sam Karsten Dejbjerg fra Tamaco omkring afsætning af specialprodukter fra nationalparkerne.
Temadag for sekretariatslederne fra de danske nationalparker.
Dagsorden for temadagen for sekretariatslederne fra de danske nationalparker, hvor vidensindsamlingen i projektet samt de tre-fire businesscases blev formidlet.
Randi Friis Hansen og Gustaf Bocks diskussionoplæg ved kick off-møderne afholdt den 13/1-2016 i Nationalpark Vadehavet, den 20/1-2016 i Nationalpark Mols Bjerge og den 27/1-2016 i Nationalpark Thy.
Beskrivelse af et samlet natonalparkkoncept for fremme af lokale, økologiske produkter fra de danske nationalparker
En beskrivelse af modellen for en samlet fødevareværdikæde for nationalparkerne præsenteret for formænd og sekretariatschefer i nationalparkerne på et møde den 26. maj 2016
Inspirationskataloget fortæller, hvordan et samlet nationalparkkoncept kan skabe rammen om en samlet fortælling omkring bæredygtighed, biodiversitet og ressourceudnyttelse ud fra landmænd og fødevareproducenter beliggende i Danmarks nationalparker.
Af Randi Friis Hansen, SEGES
Invitation til kick off-møde for landmænd og producenter i Nationalpark Mols Bjerge den 20. januar 2016
Invitation til kick off-møde for landmænd og producenter i Nationalpark Thy den 27. januar 2016
Invitation til kick off-møde for landmænd og producenter i Nationalpark Vadehavet den 13. januar 2016
De danske nationalparker har potentiale til at levere fødevarer, som kan fortælle historier – ikke mindst når det gælder kød.
Projektet har undersøgt den eksisterende produktion samt grundlaget for et samarbejde mellem økologiske landmænd/fødevareproducenter og nationalparkerne omkring lokal afsætning af økologiske produkter fra nationalparkerne.
Artikel i magasinet Nationalpark Vadehavet i juni 2016 - se magasinet online på: https://issuu.com/nationalpark_vadehavet/docs/npvh_magasin_web__01/40
Artikel på foodculture.dk den 5. april 2016.

© 2021 - SEGES Projektsitet